Class 86 RCM alapú
karbantartási rendszer
Kialakítjuk a jelenlegi technikailag és gazdaságilag leghatékonyabb
világszínvonalú megbízhatóság alapú karbantartási rendszernek (RCM) nagyvasúti
villamos mozdonyokra alkalmazható változatát, kiegészítve a rendszer optimális
működéséhez, valamint a hatékony járműüzemeltetéshez szükséges, járműfedélzeti
rendszer kifejlesztésével, a földi kiszolgáló állomás bázis kialakításával.
A kifejlesztésre
kerülő karbantartási rendszer bevezetésére a class 86 sorozatú villamos
mozdonyokat választottuk ki. A karbantartási rendszer alapját univerzális hardver,
szoftver és eljárási elemek alkotják. Az elkerülhetetlenül járműspecifikus
részeit a megoldásunknak a szoftverek és az eljárások beállításai jelentik.
A téma előtörténete:
A polgári légiközlekedés kiélezett piaci versenyében a költségek
optimalizálása rendkívüli fontosságú, ugyanakkor a repülés biztonságát sem
lehet veszélyeztetni. A 60-as évek végén a Boeing 747-es gépek üzembe állítása,
amely hatalmas előrelépést jelentett az általa egyidejűleg nagy távolságra
elszállítható utasok száma miatt, meghiúsult volna a hatalmas fenntartási
költségek miatt, amennyiben nem dolgoztak volna ki a hagyományos karbantartási
rendszertől merőben eltérő filozófiájú karbantartási rendszert. Az új
rendszerrel a kor legmodernebb repülőgépének számító 747-esnek a fenntartási
igénye 3,3 ember óra/repült óra lett szemben az alacsonyabb technikai
színvonalú DC-8 igényével, amelynek 200 ember óra/repült óra volt! Mindemellett
a 747-es megbízhatósága is magasabb lett. A légiközlekedés után az új rendszert
a katonai repülés és a haditengerészet vezette be a rendszernek a
megbízhatóságra gyakorolt rendkívül pozitív hatása miatt.
A nemzeti
vasúttársaságok a mai napig nem éltek a rendszer bevezetésével. Időközben a
nemzeti vasúttársaságok mellett, főként az árufuvarozás területén, megjelentek
a magán vasúttársaságok. Számukra a rendszer bevezetése, a légiközlekedéshez
hasonló versenyhelyzet miatt, gyorsan megtérülő befektetés.
A téma hasznosíthatósága:
A magán
vasúttársaságok számára az új rendszer bevezetésével fenntartott vontató
járművek a következő előnyöket biztosítják:
1.
Kisebb beruházási
igényt, ugyanazon forgalom kevesebb járművel bonyolítható le, tartalék
járműigény alacsonyabb;
2.
Alacsonyabb
üzemeltetési költségeket, az
optimalizált fenntartási tevékenység lehetővé teszi a hagyományos karbantartási
rendszer által előírt, ténylegesen azonban feleslegesen végrehajtott
tevékenységek költségeinek megtakarítását, az igazán szükséges tevékenységek
finanszírozását, kisebb raktárkészlet fenntartását, a szükségtelen költséges
utaztatását a járműveknek a karbantartó bázisra és vissza a forgalomba;
3.
Megbízható
szolgáltatás nyújtását a megrendelőknek, meghibásodásból, hibás teljesítésből eredő üzleti károk és költségek
minimalizálását;
4.
Magas rendelkezésre
állási arányt, mivel a járműveket csak a legszükségesebb időre kell a
forgalomból kivonni fenntartási tevékenység érdekében;
5.
Élet- és
vagyonbiztonságot, valamint az egyre magasabb büntetéssel járó környezetet
veszélyeztető meghibásodások technikailag megvalósítható szintű elkerülését.
Tekintettel arra, hogy a magán vasúttársaságok gazdasági és
műszaki megfontolásból nagyszámú régebbi gyártású járművet üzemeltetnek,
amelyek vezérlési rendszere többnyire elektromechanikus elemekből, illetve
huzalozott logikájú elektronikákból épül fel, ezért kifejlesztünk egy fedélzeti
programozható logikájú vezérlő- diagnosztikai- és üzemviteli rendszert, amely a
karbantartási tevékenység támogatása mellett a jármű megbízhatóságát oly módon
is befolyásolja, hogy a vontatási és segédüzemi rendszereket felügyeli és
megóvja a hibás üzemállapotoktól, valamint a helytelen kezelésekből eredő
meghibásodásoktól. Továbbá automatizál olyan kezelési folyamatokat, amelyekkel
energia takarítható meg, ugyanakkor a berendezések élettartama növelhető meg a
szükségtelen igénybevételek elkerülésével. A rendszer üzemviteli információkat
szolgáltat a jármű pillanatnyi üzemállapotáról, helyzetéről, felhasznált
energiamennyiségről, a kezelőszemélyzet foglalkoztatásáról.
A megvalósítani kívánt fejlesztés:
A kifejleszteni kívánt
megoldás a következő részfeladatokból tevődik össze:
·
műhelyi infrastruktúra
kialakítása a fenntartási rendszert támogató diagnosztikai eszközökkel,
·
járműfedélzeti irányító-,
vezérlő-, diagnosztikai-, üzemviteli és telemetriai rendszer hardverének és
szoftverének kifejlesztése és tanusíttatása, majd járműre történő felszerelése
és beüzemelése,
·
járműspecifikus és
üzemeltetési körülményekre tekintettel levő fenntartási rendszer kidolgozása,
·
CMMS szoftver
implementálása, a rendelkezésre álló technikai, logisztikai és diagnosztikai
adatok feldolgozása a fenntartási rendszer követelményei szerint,
·
technikai- és
üzemeltetési telemetriai adatokat fogadó földi bázis kifejlesztése,
·
a fenti részfeladatok
összehangolása együttműködő rendszerré.
A kialakítani kívánt karbantartási
rendszer alapelvei:
A karbantartási
rendszert az adott járműre és a vele szemben támasztott elvárásoknak
megfelelően kell kialakítani azon üzemeltetési környezet figyelembevételével, ahol
felhasználásra kerül. Az egyes karbantartási beavatkozásokat és azok
ciklusidejét a jármű egyes elemeire kell meghatározni aszerint, hogy
meghibásodásai milyen következményekkel járnak és azok megelőzése hogyan
lehetséges. A megelőzésen van a hangsúly, ennek érdekében kiemelt szerepet kap
az állapotalapú karbantartás, amellyel képesnek kell lenni detektálni a hiba
folyamatának megindulását és annak bekövetkezte elött megtenni a szükséges
lépéseket a megszüntetésére. Vannak olyan meghibásodási jellemzőkkel bíró
elemek, amelyeknél nincs arra lehetőség, hogy meghibásodásukról előre tudomást
szerezzünk, ezekre a rendszer kidolgozásának eljárása felhívja a figyelmet és
lehetőséget biztosít a szükséges intézkedések megtételére.
A kifejleszteni kívánt fedélzeti
berendezés leírása:
A kifejlesztésre
kerülő elektronikák vasútüzemre alkalmas kialakításúak lesznek, amelyek
teljesíteni fogják az EN50155 szabvány követelményeit. A fejlesztés az
elektronikák ezen szabvány szerinti hivatalos tanúsító helyen történő
bevizsgálásával zárul.
A fedélzeti elektronika funkciók szerint tipizált
modulokból épül fel, amelyekből adott járműre szabottan kiépíthető rendszer
alkotható. A modulok közötti adatkommunikációt CAN-busz biztosítja.
A modulokhoz a jármű különböző pontjai, úgymint a tengely-,
marokágy- és vontatómotor csapágyak, különféle villamos gépek üzemi hőmérsékletének
mérésére alkalmas mechanikus kialakítású hőmérséklet érzékelők is a fejlesztés
részét képezik.
A fejlesztés része az elektronikák működését irányító
mikroprocesszorok operációs rendszerének megírása, a vezérlő szoftver fejlesztő
felületének és végül a különböző funkciókat megvalósító, járműre szabott
vezérlő szoftver kidolgozása.
Kifejlesztésre kerül a fedélzeti elektronika helyi- és
távoli elérésére szolgáló vezetéknélküli összeköttetést biztosító hardver és az
adatátvitelt bonyolító szoftver.
A fedélzeti elektronika különböző funkcióival segíti a
karbantartási rendszert:
·
diagnosztikai
funkciója hardverein keresztül mérési adatgyűjtőként az állapotalapú
karbantartási folyamat számára a jármű működéséről szolgáltat hőmérséklet,
feszültség, áram és időadatokat, valamint
·
vezérlő funkciója
átveszi a jármű rendszereinek irányítását és felügyeletét, amely révén azok
kíméletes és optimális üzeme lehetővé válik,
·
üzemviteli funkcióján
keresztül nyomonkövethető a járművet üzemeltető személyzet munkaidő adatai, a
jármű helyzete, a felhasznált energia mennyisége.
A kifejleszteni kívánt földi
adatfogadó- és feldolgozó munkaállomás leírása:
A fedélzeti
berendezéstől érkező különféle adatok fogadására és feldogozására szolgáló
hardver kereskedelmi forgalomban kapható elemekből épül fel. Kifejleszteni azon
szoftvereket kell, amely a kívánt funkciókat valósítják meg. A munkaállomáson
keresztül valós időben nyomon követhetőek a jármű műszaki- és üzemviteli
paraméterei. Azonban legfőbb funkciója a jármű üzeméről érkező diagnosztikai
adatok fogadása és azok megadott algoritmusok szerinti feldolgozása, amelyek
automatizált módon értesítik a karbantartó személyzetet a szükségessé váló
beavatkozásokról. Az általa szolgáltatott adatok továbbításra kerülnek a
karbantartás menedzsment szoftver számára.
A kifejleszteni kívánt földi karbantartás menedzsment leírása:
Ezáltal történik a járműspecifikus adatok naprakész
nyilvántartása, a fedélzeti berendezés által szolgáltatott állapotjellemzők
fogadása, a manuálisan az egyes járművet alkotó elemekre kidolgozott
megbízhatóság alapú karbantartási rendszer előírt időciklusainak és műveleti
elemeinek rögzítése és mindezek komplex, integrált és intelligens módon történő
kezelése a rendszer által biztosítható előnyök kiaknázása érdekében.